tisdag 23 februari 2010

Har vi väder eller klimat?


Long time no see! Mina bloggögon har varit stängda, mina blogghänder bakbundna, men inte har jorden stannat upp för det! Massor har hänt sedan i sommaren -09 när jag skrev sist.

Den globala upp-och-ner-värmningen.
Den globala uppvärmningen t.ex., har denna vinter för länge sedan blivit översnöad, infrusen och lagd på is. Knappt hade klimatmötet i Köpenhamn bommat igen förrän den kallaste vintern i mannaminne var över oss.
FN:s klimatpanel har sladdat av vägen i halkan och fastnat i en snödriva.
Rajendra Pachauri, ordförande i klimatpanelen har fått rimfrost i skägget, bilden till vänster visar otvetydligt att kung Bore varit framme!

Man talar om att det är skillnad mellan "klimat" och "väder" men glömmer att väder x flera x länge = klimat.
Här talas mycket om hur medel-temperaturen stigit under de sista 10 åren, då måste väl ett extremt kallt väder år 10 ha en viss betydelse för den långsiktiga trenden eller?
Isbjörnarna i Arktis ger blanka faan i om det är vädret eller klimatet som gör att de kan jaga säl vid iskanten igen. När det krympande istäcket över Arktis plötsligt börjar växa till igen gör isbjörnarna high-five! För istäcket måste väl tillväxa rejält med denna stränga kyla och kraftiga nederbörd som vi sett runt norra halvklotet sista månaderna? Det är inte bara Nordeuropa utan även norra Asien och Nordamerika som kännt av kylan.
Sista åren har vi översköljts med ishavskartor som visat hur det arktiska istäcket minskat år från år. Vi har läst hur isbjörnarna svälter för att deras jaktmarker försvinner. Kommer vi till sommaren-hösten 2010 få se en isutbredning långt större än tidigare år över Arktis? Är det då bara ett skifte i vädret eller har klimatet påverkats?
Klimatpanelen från 2007 har slagit fast att människan till 90 % sannolikhet är orsak till klimatförändringen. Samtidigt finns fortfarande vetenskapsmän som är skeptiska till huruvida en klimatförändring är ett faktum.
Detta år är det lätt att ta till sig ett mått av denna skepticism. Med ständigt nya snöfall, vägar som börjar se ut som bobsleig-banor, enorma snöhögar spridda överallt blir man mer orolig för den globala nedkylningen, den nya hotande istiden.
Vem vet vilka klimateffekter som kan knuffa världen i denna motsatta riktning?
Ytterst gäller frågan om jag framöver skall få åka vattenskidor eller slalom över hustaken. Allt lär väl bli översvämmat av antingen vatten eller is.

För min del ser jag bara glada isbjörnar för mitt inre öga när jag pulsar fram i decimetertjock snö.


1 kommentar: