lördag 8 maj 2010

OM KÖ-ELÄNDET I STOCKHOLM
Efter 15 åra erfarenhet av körning fram och tillbaks genom Stockholm i rusningstrafik.
Köerna och avgasutsläppen skulle minska om...
1. Alla utnyttjade alla filer som finns.
Idag har folk fått för sig att en andra fil på en en-filig väg inte kan användas om den tar slut längre fram. Man går in direkt och fortsätter att köa i fil nummer 1 och tycks skämmas för att använda fil nr 2 i hela sin längd.
2. Finns en trefilig väg kör man gärna långsamt i mitten varvid man blockerar fil nr 3 (den som kör i fil nr 3 tvingas att köra om den långsamma bilen via fil nr 1 och väljer därför också att ligga i fil nr 2 varvid fil nr 3 blir tom).
3. Ett inte oävet antala bilar väljer att köra i en jämn långsam hastighet vid köbildning och lämnar 50-100 meter tom väg framför sig. Detta förlänger kön bakåt med 50-100 meter utan att bilisten tycks förstå detta samband.
Kan ni Vägverket göra något åt detta? Ja det borde de kunna.
1. Be folk använda alla filer som finns (och inte köra in innan de är slut). Be folk köra i innerfilen på trefiliga vägar och endast använda fil nr 2 eller 3 vid högre hastigheter eller omkörningar.
3.Vid kö-körning håll avstånden dvs kör inte för långt bakom framförvarande bil - varje extra meter förlänger kön bakom er lika långt-

Svante Stål
073-707 15 16