torsdag 2 april 2009

Robin Alexander vinner SM i minutfilm 2009

Med "Svensonfällan" vann Robin Alexander SM í minutfilm 2009 vid SFV festivalen 2009.
SFV - Sveriges film- och videoförbund - anordnar årligen en filmfestival med filmvisning och tävling i olika klasser. (www.filmkrets.se)

I minutfilms-klassen gäller det att komprimera ett budskap på en minut.Vinnaren utses via en utslagstävling. I Svensonfällan visas en svensk mans liv, 30 dagar och 30 nätter, på en minut.

Robin Alexander studerar på Filmlinjen, Katrinebergs folkhögskola sedan hösten 2008.
Filmen är producerad i samarbete med Anna Lebar Sanders. I rollen som "en svensk man" ses Tobias Lindberg.

Filmen kommer att läggas ut på kortfilmer.nu.

Robin Alexander har även tillsammans med en grupp på filmlinjen vunnit hem Filmmaran 2009 för bästa manus till Katrinebergs folkhögskola: "What goes around comes around". Motiveringen till första priset var "ett väldisponerat manus med tydlig uppföljning av temat. Samspelet mellan skådespeleri, dialog och manus är väl balanserat".

Nollvision mot våld

Underhållningsvåldet i film och TV behövs inte längre! Det har redan uppnått sitt syfte.
Allt det som du förr behövde film för att få uppleva kan du nu beskåda i verkligheten.

Gå ut på stan en kväll och se någon bli misshandlad av ett gäng.
Stå en stund och njut av den eleganta sparktekniken, de snygga träffarna mot huvudet på det liggande offret. Njut av detta ädla sportevenemang med regler som ”alla mot en”, ”spark eller hopp” på liggande offer. Förundras över det mod som dessa nutidens gladiatorer uppvisar.

Som kvinna kan du lägga alla otaliga filmer med kvinnovåld och våldtäkter åt sidan och istället roa dig med att passera stadsparken där du kan bli indragen i ett buskage och våldtagen. Är du tonårstjej har du goda chanser till en gruppvåldtäkt med grabbarna i kvarteret.

Lägg alla skräckrullar åt sidan och ta en tur med T-banan och gå gatlopp mellan yx-, kniv- och stålrörs galningarna. Roa dig med att försöka parera hugg och slag från en yxa eller ett stålrör; garanterat spännande och ofta ett helt oväntat gratisnöje. Njut efteråt av en tids gratisvistelse på sjukhus med spräckt skalle.

Låt dig dras med i den nya gängmaffians underbara värld. Du behöver inte längre titta på Sopranos, Gudfadern eller någon av de otaliga andra instruktionsfilmerna om maffian.
Njut istället av spelet när ditt företag blir övertaget av MC-maffian, när du tvingas köpa beskydd för din butik. Har du riktig tur kan du bli fint förpackad i plastsäckar eller fast förankrad på botten av Strömmen. Eller varför inte bara beskåda gängkrigen. Se riktiga skurkar skjuta ner varandra på restaurangen där du intar din lunch. Var bara beredd att hoppa snabbt åt sidan!

Här finns något för alla åldrar. Redan som liten kan du bli våldtagen, numera t.o.m. av andra barn. Rånad på mobilen blir du som tonåring, gärna av andra modiga ungdomar. Nerslagen kan du bli i alla åldrar. Som gammal dam kan du uppleva spänningen att gå ut och handla med din rollator och handväskan på axeln. Har du tur kan du träffa på en icke straffmyndig utövare av väskrycknings-sporten. Känn hur axeln rycks ur led, hur lårbenet knakar till och går av när du faller i backen. Se den stolta utövaren av denna sport springa iväg med din väska med 75 kr och se själv fram mot månader på sjukhus…

Om du ändå vill ha all denna gratisunderhållning på lite avstånd kan du alltid välja att inte gå ut mer och istället läsa dagstidningarna. Där kan du få mer än din dagliga dos av underhållningsvåld då det senaste dygnets händelser rekapituleras.
Filmerna behövs inte längre, de har överlevt sig själva. Tack vare deras pedagogiska innehåll har nu generation på generation fostrats upp så att de kan roa oss och bjuda underhållningsvåld gratis!!!

Science fiction-filmen ”A clockwork orange” där underhållningsvåld första gången lanserades
har blivit en självuppfyllande profetia. Underhållningsvåldet har sedan dess blivit alltmer grymt och realistiskt, ständigt nya gränser har överträtts i jakten på häftiga effekter som kan roa tonårskillarna. Samtidigt har alla gamla moralismer och sensmoraler försvunnit ur filmens värld – numera är allt tillåtet, rätt eller fel har inget underhållningsvärde.

Gamla hedersbegrepp som ”två mot en är fegt”, ”det är fegt att sparkas”, ”slå aldrig någon som ligger ner” har ersatts med de modernare ”två mot en är kul”, och ”få en kick av att kicka någon som ligger”. Allt är nu bara en fråga om olika grader och nivåer av underhållning. It´s all showbiz! Från att begrepp som solidaritet och rättvisa dominerade hos ungdomen under 60-70-talet, har detta gradvis ersatts med underhållningsvåld och de enda ideologier som kan rättfärdiga detta: fascism, nazism och andra rasistiska ideologier.

Låt oss införa en Nollvision mot våld: inga fler mord, våldtäkter och misshandel. Låt oss precis som i nollvisionen mot trafikdöden göra allt för att nå denna vision av ett samhälle fritt från våld, där människor inte styrs av rädsla för övergrepp och där den ”starkes rätt” slutligen förpassas till historiens kyrkogård.

Det absolut första steget härvidlag är att ta bort den sjukliga kopplingen mellan underhållning och våld. Det var ett brutalt misstag att tro att människor inte skulle påverkas av det allt brutalare våld som visas i media, och detta blir alltmer osmakligt när verkligheten speglar media/filmen och inte tvärtom. Priset för den ”konstnärliga friheten” att visa misshandel och mord ur 101 vinklar har helt enkelt blivit för högt. Även om majoriteten klarar av den schizofrena distinktionen mellan att det som är kul på TV är förbjudet i verkligheten, så räcker det med att en promille inte förstår detta utan går ut och gör filmens verklighet till sin.

Uteslut allt underhållningsvåld från film och TV och andra media. Några raska klipp i filmer och vi skulle kunna avsluta detta gigantiska experiment med vår framtid. Reglerna kan vara enkla: allt våld är att betrakta som förråande och klipps bort.

onsdag 1 april 2009

Projektarbeten till döds i dagens skola

Som förälder är det lätt att beklaga sig över dagens skola… Men var det alltid så mycket bättre förr? Döm själva.
Fram till 90-talet med den stora krisen och kommunaliseringen av skolan såg det ut så här:
I alla ämnen fick eleverna läroböcker. Dessa böcker följde man i princip kapitel för kapitel. Vecka för vecka hade man läxor, ”sid 37 till 46”, eller ”kapitel 7”. När man läste sina läxor fick man stryka under/över det som var viktigt (det kallades studieteknik), göra anteckningar i läroboken, ibland jobba i en övningsbok.
Om man behövde hjälp gick man till sina föräldrar, ”kan du förhöra mig på sid 37 till 46”, eller så jobbade man ihop med en kamrat. Betyg fick man från 1:a klass så man visste på vilken nivå man låg i varje ämne och kunde lägga manken till och jobba mer om man ville höja sitt betyg.
Någon gång i slutet på 1900-talet slängdes allt detta i malpåse och med kommunaliseringen av skolan och de stora besparingarna i början av 1990-talet fick vi den skola vi ser idag. Huvudargumenten mot den gamla skolan var att det var en ”pluggskola” med ”korvstoppning” och en del elever som fick dåliga betyg kunde tänkas bli ledsna för det.
Mitt perspektiv på dagens skola har jag efter att sett tre egna barn snirkla sig genom den från 90-talet och fram till nu.
I dagens skola följs inga läroböcker utan det mesta av undervisningen sker via stenciler (A4-kopior), pm med arbetsuppgifter, ibland kopior från avsnitt i läroböcker. Ibland kan läroböcker lånas ut men då får eleverna inte idka studieteknik i dessa och ofta får böckerna inte tas hem…
Betyg sätts inte förrän i 8:e klass och då får man en extrem ketchup-effekt. Plötsligt betygsätts allt, eleven kan inte ta ett steg utan att få ett omdöme på sig. Alla uppgifter, projekt och hemarbeten är betygsgrundande och som förälder kan man egentligen inte hjälpa till. För barnen blir detta en extremt stressande upplevelse när allt plötsligt blir allvar och kraven dessutom höjs betydligt. För att hålla reda på alla dessa projekt, gruppuppgifter, skrivarbeten och läxförhör som pågår hela tiden krävs egentligen en trafikledare från SJ.
Min yngsta dotter som går i 8:an har 11 ämnen som körs samtidigt. I de flesta ämnen har man projektarbeten, en par långsiktiga över hela terminen, andra kortare under en undervisningsperiod. Min äldsta dotter i åk 3 i gymnasiet har en liknande situation med 10 pågående ämnen och projekt ända upp i nackhåren. Vem kan hantera allt detta? Som förälder är du pantad och såld. Du har egentligen inte rätt att hjälpa dina barn – allt är ju betygsgrundande. Och om du ville hjälpa dem, vad kan du göra? Som vuxen är du van vid 2 samtidiga projekt på ditt arbete, och de ger dig gråa hår.
När du en gång läste på universitetet hade du max 2 ämnen samtidigt och du kunder koncentrera dig på dessa uppgifter. I den gamla skolan följde du läroböcker och lärde dig att läsa in en text: s. 43-49. Okej det var kanske korvstoppning, mekanisk inlärning, kalla det vad du vill, men det var överkomligt. Det gick att klara av. Och du lärde dig faktiskt något.
Jag gråter blod när jag ser dagens skola. Så fattig som det gamla kommunala fattighuset utan läroböcker. Så lätt under åratal utan krav: 1:an till 7:an är rena dagis för jättebäbisar. Sen plötsligt 10 dubbla krav med projekt i alla ämnen och betyg på varje vickning på rumpan. Inte konstigt att ungarna hoppar av som löss på en galopperande häst. Detta pedagogiska experiment med våra ungdomar måste få ett slut.
Med betyg redan från 1:a klass kan skolan tas på lagom allvar redan från 1:a klass och inte komma som en chock i 8:an.
Med fria läroböcker kan alla lära sig med riktig studieteknik och alla föräldrar har en möjlighet att följa och hjälpa sina barn.
Med mer av” korvstoppning” och mindre av projekt, kan eleverna slippa denna extrema projektstress som vi ser idag. Det är inte rimligt att ha projekt i 12 ämnen samtidigt, inte ens Barack Obama skulle klara detta.

måndag 30 mars 2009

24-timmars blodtrycksmätning

Lathund 24-timmars blodtrycksmätning
Indikationer och tolkning


Indikationer
De förslag som ges på indikationer nedan är baserade på en situation där man inte har fri tillgång till 24-timmars-blodtryck. Vid god tillgång kan indikationen vidgas till att i princip alla hypertoni-utredningar bör innehålla en 24-timmars mätning. En av de viktigaste anledningarna till detta är att vi effektivt kan sortera bort ”vit-rockshypertoniker” och därmed inte initiera behandlingar i onödan.
Studier har klart visat att 24-timmars blodtrycksmätning har en bättre koppling till prognosen för hjärt-kärlsjukdomar jämfört med mottagnings-blodtryck och detta beror sannolikt bl.a. på att ett antal individer med vit-rockshypertoni och därmed god prognos kan sållas bort.
De indikationer som anges i litteraturen för 24-timmars blodtrycksmätning är följande:

Patienter i boarder-line zonen
Skall patienter med diastoliskt tryck mellan 90 och 100 och systoliskt tryck mellan 140 och 160 behandlas? ”

Patienter där man misstänker icke optimal behandling,
exempelvis där patienten vid kontroller på mottagningen har gränsblodtryck, och man är osäker på om ytterligare blodtryckssänkande behandling krävs.

Patienter där man misstänker ”vitrockshypertoni”. Detta fenomen är vanligast hos äldre patienter som stundtals kan ha mycket höga systoliska mottagnings-tryck. Om patienten har höga mottagningstryck men normal 24-timmars mätning talar detta för vitrockshypertoni och patienten behöver då inte behandlas.

Identifiera patienter med höga blodtryck nattetid. Detta är en prognostisk ogynnsam faktor för hjärt-kärlsjukdomar. Risken ökar flerfaldigt för dessa s.k. ”non-dippers” där blodtrycket inte sjunker minst 10 % nattetid, se vidare under tolkning i avsnitt 2.

Förbättra compliance hos svår-behandlade patienter.

Om man kan se att en given terapi sänker blodtrycket över dygnet kan det öka patientens motivation att ta sina mediciner.

Vid blodtrycksrelaterade specifika symtom. När det finns anledning att misstänka att hyper- eller hypotoni är en bidragande faktor,
exempelvis vid yrsel eller huvudvärk.

Refraktär hypertoni. I fall där patienten tycks svara dåligt eller inte alls på given behandling.Efter kontroll av compliance kan då 24-timmars mätning vara av värde.
Vid stora variationer i resultatet av mottagningsblodtryck.
I dessa fall av förvirrande resultat för både doktor och patient kan en 24-timmars mätning räta ut frågetecken.


Tolkning
Patienten bör bokas in för återbesök i direkt anslutning till att 24-timmars-mätaren återlämnas. Dessa besök är ofta enkla då en 24-timmars blodtrycksmätning ger ett ”facit” som gör det lätt att veta hur man skall gå vidare. Insättning av behandling eller inte? Komplettering av nuvarande behandling eller ej? Dygnsgenomsnittet bör föras in i lab.listan med förkortningen 24-t-bt efter det systoliska trycket. På så vis kan både tidigare och följande mottagningstryck enkelt relateras till denna mätning.
Resultatet tolkas huvudsakligen efter dygnsgenomsnitt i förhållande till referensvärde med bedömning av dygnsvariation. En normal mätning skulle därför kunna sammanfattas med ”Dygnsgenomsnitt 128/80, normal dygnsvariation. Pat lider ej av hypertoni.”
Referensvärden för 24 timmars blodtryck – nivåer som talar för god prognos.
Dygnsgenomsnitt <130/80 Daggenomsnitt < 135/85 Nattgenomsnitt < 120/70

Tolkningsprocessen
1. Ange dygnsgenomsnitt och ev. dag- och nattgenomsnitt och relatera detta till referensvärdena ovan.
2. Finns normal dygnsvariation med > 10 % skillnad mellan dag- och nattgenomsnitt.
3. Är mätningar gjorda med teknisk godtagbar kvalitet, d.v.s. inte för stort bortfall av mätningar alt mystiska höga eller låga värden som kan vara artefakter och påverka resultatet negativt.
4. Kan speciella avvikelser relateras till patientens anteckningar, ”arbetade i trädgården mellan 11 och 14”, eller ”låg på soffan och vilade mellan 16 och 17”. Hur inverkar det på slutresultatet?
5. Finner du att patienten har en normal 24-timmars mätning men har haft för höga mottagningstryck talar detta för vitrockshypertoni vilket bör anges i journalen och patienten bör inte sättas in på behandling alt behöver inte den aktuella behandlingen intensifieras. Vitrockseffekten kan beräknas. Exempel: om patienten vid tre olika mätningar på mottagningen har 160/95 i genomsnitt och genomsnittet dagtid på 24-timmars mätning är 130/85 så betyder det att vitrockseffekten är 30 mm-hg systoliskt och 10 mm-hg diastoliskt. Vitrockseffekten kan också ses om 1:a blodtrycket vid 24-timmars mätning relateras till medelvärdet dagtid.
6. Slutligen, om du finner att den normala dygnsvariationen saknas eller är mindre än 10 %
talar det för dålig prognos och bör utredas vidare.
Tänkbara orsaker till upphävd dygnsvariation är:
Sömnapné-syndrom – med dålig sömnkvalitet och syrebrist nattetid, trötthet dagtid.
Njursjukdom – vätskeretention nattetid kan höja blodtrycket.
Ortostatism - med låga blodtryck dagtid ger relativt sett högre blodtryck nattetid.
Sekundär hypertoni - är egentligen inte så ofta förekommande men är en tänkbar orsak.
Prostatism – en patient som går upp gång på gång nattetid får högre nattblodtryck.
Depression – vid depression av oklar anledning ofta högre blodtryck nattetid.
Läkemedel som sänker blodtrycket dagtid men där effekten avtar under natten.
Allmän sjukdom som hjärtsvikt och stroke kan minska den normala stegringen av blodtrycket dagtid.
Dålig sömnkvalitet med vakenhet och oro och sekundär blodtrycksstegring som följd.

Svante Stål 090330
Referenser:
”24-timmars blodtrycksmätning, fördelar och praktiska råd” Båvenholm, Östergren
”24-timmars blodtrycksmätning”, Nyström, Himmelmann